Optymalizacja kosztów profesjonalnego sprzątania

Coraz więcej przedsiębiorstw wraca do działalności stacjonarnej, a zapewnienie bezpiecznego środowiska pracy i utrzymanie czystości na wysokim poziomie stały się przy tym priorytetem. W jaki sposób firmy sprzątające optymalizują koszty i poprawiają wydajność procesu utrzymania higieny, np. w obiektach biurowych czy handlowych? O profesjonalnym sprzątaniu rozmawiamy z Tomaszem Straburzyńskim, Prezesem Zarządu Grupy Kapitałowej Clar System – ogólnopolskiej firmy świadczącej usługi utrzymania czystości, zatrudniającej tysiące pracowników i obsługującej setki klientów.

Jeszcze kilka lat temu firmy sprzątające były postrzegane jako mało innowacyjne, kojarzyły się raczej z przysłowiową sprzątaczką z mopem. Jak jest dziś?

Tomasz Straburzyński: Dzisiaj w naszej działalności istotne są innowacje i nowoczesność. Jednym z powodów do dumy jest dla nas zmiana postrzegania osób sprzątających. Kiedyś klienci niekoniecznie chcieli się chwalić naszym personelem, dzisiaj jest zupełnie inaczej, bo to nie jest już pani z mopem w ręku, tylko wykwalifikowana osoba z nowoczesnym i zmechanizowanym sprzętem.

Przez lata zmieniło się postrzeganie firm i osób pracujących w branży FSP. Co natomiast zmieniła w Waszym biznesie pandemia wirusa SARS-CoV-2?

T.S.: Przez wiele lat budowaliśmy struktury naszej firmy w różnych częściach kraju, a dzisiaj jesteśmy obecni w całej Polsce. Udało się nam z resztą zbudować bazę różnorodnych klientów, o wysokich wymaganiach – zarówno przedsiębiorców, jak i instytucji publicznych, np. szpitali. W czasie pandemii największym sukcesem było właśnie to, że podołaliśmy tym wymaganiom, a nie wszystkie firmy były w stanie spełnić oczekiwania klientów. Pandemia, zwłaszcza na początku, wymusiła na nas zwiększenie standardów dezynfekcji. Spowodowała, że musieliśmy szybko dostosować się do nowych wymogów naszych klientów. Wyzwaniem okazał się jednak brak środków dezynfekcyjnych. Nagły wzrost zapotrzebowania spowodował, że wiele firm – po pierwsze – nie było w stanie podołać organizacyjnie temu zadaniu ze względu na brak surowców do produkcji środków dezynfekcyjnych. Po drugie – część producentów tego rodzaju produktów wykorzystując sytuację zwiększonego zapotrzebowania, podniosła ceny preparatów, wymuszając na nas wyższe koszty. Chlubnym wyjątkiem wśród wielu dostawców środków dezynfekcyjnych była firma MEDISEPT, która organizacyjnie podołała temu wyzwaniu, zapewniając ciągłość dostaw i rzetelnie wywiązując się z zawartych wcześniej umów. Można powiedzieć, że tak jak prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie, tak prawdziwych partnerów biznesowych poznaje się w kryzysie.

W jakich obszarach działalności wsparcie partnera – producenta profesjonalnych środków czystości i preparatów do dezynfekcji – okazało się kluczowe?

T.S.: Jesteśmy ekspertami od czystości, ale nie jesteśmy ekspertami od produktów. Pod pojęciem „wsparcie produktowe” rozumiem nie tylko doradztwo w zakresie środków czystości i dezynfektantów, ale również elastyczne podejście do naszych potrzeb. I to jest właśnie partnerstwo. Potrzebujemy wsparcia na miejscu u klienta, potrzebujemy planów higieny, przekazania know-how – jak i co należy dezynfekować. Dzisiaj musimy wiedzieć więcej na temat higieny i dezynfekcji, ponieważ wymagania są znacznie wyższe. I reakcja ze strony partnera – MEDISEPT – jest taka: jesteśmy w tym razem, spróbujmy wspólnie rozwiązać problem zarówno od strony kosztowej, jak i organizacyjnej.

zdj 2

Optymalizacja kosztów wydaje się istotnym czynnikiem, biorąc pod uwagę opisane przez Pana okoliczności i wymagania klientów po pandemii.

T.S.: Jeżeli chcemy zaoferować wysoką jakość usługi w rozsądnej cenie, to częścią ceny i jakości są m.in. środki czystości i preparaty do dezynfekcji dostarczane przez naszych partnerów. Firma MEDISEPT podjęła wysiłek, żeby zoptymalizować produkty pod kątem wydajności kosztowej. Wiemy, że nadal będą nas wspierać, że pojawią się na miejscu u klienta, że pomogą nam dobrać chemię. Dla nas istotne jest, że możemy oszczędzić na procesach i na środkach czystości.

Na co zwracają Państwo uwagę, wybierając środki czystości do profesjonalnego sprzątania?

T.S.: Wysoka jakość to podstawa, a produkty MEDISEPT są bardzo wysokiej jakości. Jest to absolutnie niezbędne do tego, żeby zapewnić odpowiedni poziom higieny niezależnie od rodzaju sprzątanego obiektu. Przy czym za jakość trzeba płacić, ale z drugiej strony cena jest też związana z wydajnością. Nie patrzymy tylko na cenę jednostkową; patrzymy, jak w czasie rozkładają się koszty. Pod tym względem MEDISEPT jest bardzo atrakcyjnym partnerem naszej firmy. Produkuje znakomite środki nie tylko do dezynfekcji, ale też do czyszczenia.

zdj 3

Rozmawialiśmy o tym, co do tej pory zmieniła pandemia w kontekście działalności firm sprzątających. A co czeka nas w najbliższych miesiącach?

T.S.: Teraz zaczyna się największe wyzwanie, dlatego że – tak jak wspomniałem – kryzys trwa, kryzys się nie skończył. Nadszedł jednak czas na odbudowę. Wielu naszych klientów, jak na przykład kina, dopiero otwiera swoje drzwi dla klientów. To teraz wracamy tam po dłuższej przerwie. Wszyscy klienci potrzebują dziś naszego wsparcia właśnie w zakresie optymalizacji kosztów. Nasza praca opiera się na codziennych działaniach u podstaw, w których liczy się klient, liczą się ludzie. W tych działaniach wspierają nas i służą merytorycznym zapleczem partnerzy jak MEDISEPT. A dla nas partnerstwo oznacza, że jesteśmy częścią jednego systemu. Tworzymy pewną całość. Możemy na sobie polegać również w czasie kryzysu, współpracujemy ze sobą i mamy do siebie zaufanie.

Zachęcamy do obejrzenia skróconej wersji wywiadu w formie wideo! Poniżej link do filmu

https://www.youtube.com/watch?v=p4fsYXTaeAI