Prawo budowlane w 2023 roku - jakie się szykują zmiany?

Jak w 2023 r. zmieni się prawo budowlane?

Rząd zamierza po raz kolejny wprowadzić zmiany prawa budowlanego. Wyjaśniamy m.in. jakie kolejne inwestycje będą możliwe bez pozwolenia na budowę.

Prawo budowlane to jeden z najczęściej aktualizowanych aktów prawnych. Wspomniana ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku na razie doczekała się stu dziewiętnastu nowelizacji. Kolejna, stu dwudziesta zmiana prawa budowlanego wydaje się przesądzona. W jej ramach rząd zamierza między innymi rozszerzyć listę inwestycji realizowanych na uproszczonych zasadach - bez pozwolenia na budowę albo bez konieczności powiadamiania urzędników poprzez zgłoszenie. Nowelizacja przepisów idąca w tym kierunku na pewno może zainteresować inwestorów budowlanych (również komercyjnych). Rozszerzenie listy inwestycji realizowanych na uproszczonych zasadach to nie jedyna istotna modyfikacja przepisów, którą zaplanował rząd. Postanowiliśmy wyjaśnić, jakie inne modyfikacje prawa budowlanego prawdopodobnie wejdą w życie na początku przyszłego roku.

Łatwiej będzie można wybudować nie tylko malutki dom

O skali zmian, które zamierza wprowadzić ustawodawca informuje nas Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw widoczny w Rządowym Centrum Legislacji pod numerem UD427. Wspomniany projekt ma zostać przyjęty przez rząd jeszcze przed końcem bieżącego roku. Stało się o nim głośno w mediach ze względu na planowane zmiany dotyczące budowy domów jednorodzinnych.

Mianowicie, ustawodawca zamierza objąć uproszczoną procedurą budowy na zgłoszenie również budowane na własne potrzeby, wolnostojące, nie więcej niż dwukondygnacyjne budynki mieszkalne jednorodzinne o powierzchni zabudowy powyżej 70 mkw., o ile ich obszar oddziaływania mieści się w całości na działce. W przeciwieństwie do podobnych domów mniejszych niż 70 mkw., będzie jednak istniał obowiązek wyznaczenia kierownika budowy.

Dodatkowo rząd zamierza rozszerzyć listę inwestycji wymagających jedynie zgłoszenia o:

- kolumbarium usytuowane na terenie cmentarza o powierzchni zabudowy nie większej niż 15 mkw. i o wysokości nie większej niż 3 metry

- przepusty o długości nie większej niż 20 metrów oraz o przekroju wewnętrznym wynoszącym 0,85 mkw. - 3,00 mkw.

- kioski i pawilony sprzedaży ulicznej z powierzchnią zabudowy nie większą niż 15 mkw.

- przydomowe schrony i ukrycia doraźne

- wyloty do cieków naturalnych

- bezodpływowe zbiorniki na wody opadowe lub roztopowe o pojemności wynoszącej od 5 metrów sześciennych do 15 metrów sześciennych

- maszty flagowe o wysokości od 3 metrów do 7 metrów

- małe wolnostojące elektrownie wiatrowe o wysokości od 3 metrów do 12 metrów

Jeżeli natomiast chodzi o inwestycje niewymagające pozwolenia budowlanego oraz zgłoszenia, to ustawodawca zamierza dodać do ich listy:

- maszty flagowe o wysokości do 3 metrów

- bezodpływowe zbiorniki na wody opadowe lub roztopowe o pojemności wynoszącej do 5 metrów sześciennych

- małe wolnostojące elektrownie wiatrowe o wysokości do 3 metrów

Zaprezentowane powyżej zmiany prawne będą miały znaczenie nie tylko dla inwestorów prywatnych. Wzrost cen prądu może zachęcać zarządców i właścicieli nieruchomości komercyjnych do instalowania mini elektrowni wiatrowych.

Baza Projektów Budowlanych to ciekawe rozwiązanie …

Zainteresowanie inwestorów należących do różnych kategorii może także wzbudzić planowana Baza Projektów Budowlanych. Wykluczy ona bowiem konieczność załączania obszernego projektu budowlanego do dokumentacji przedstawianej w urzędzie. Zamiast tego, inwestor będzie mógł wskazać indywidualny numer projektu budowlanego, który wcześniej został umieszczony w nowej bazie (np. przez projektanta). Co ważne, w projektach przechowywanych na rządowym serwerze będzie można dokonywać zmian. Warunkiem umieszczenia i modyfikowania projektu w opisywanej bazie ma być posiadanie konta na serwisie e-Budownictwo.

Oddawanie do użytku części obiektów będzie łatwiejsze

Kolejna ważna zmiana, którą planuje rząd, ma związek z prostszymi zasadami oddawania do użytku niektórych obiektów budowlanych. Ustawodawca stwierdził, że w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz innych mniejszych obiektów (zaliczanych do kategorii III oraz budowanych na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę) trzeba nieco uprościć procedury. Opracowane przez rząd przepisy wskazują, że oddanie do użytku wyżej wymienionych obiektów nastąpi po złożeniu przez kierownika budowy oświadczenia o zakończeniu prac i o możliwości przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego.

Szybkie i łatwe oddanie mniejszego obiektu do użytku ma być możliwe po uzupełnieniu dokumentacji budowy o wymagane dokumenty (np. wyniki geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, fotograficzną dokumentację obiektu oraz protokoły badań i sprawdzeń). W przypadku najmniejszych domów z powierzchnią zabudowy do 70 mkw., wznoszonych bez kierownika budowy, odpowiednie oświadczenie o zakończeniu prac i możliwości przystąpienia do użytkowania złoży sam prywatny inwestor.

Urzędy mają się pospieszyć z pozwoleniem na rozbiórkę

Nie można zapominać o jeszcze jednej nowej koncepcji rządu. Może ona ucieszyć inwestorów planujących rozbiórkę istniejących obiektów (również w ramach komercyjnych projektów). Otóż, przygotowany projekt nowelizacji prawa budowlanego przewiduje możliwość nałożenia na organ administracji architektoniczno-budowlanej kary przez organ wyższego stopnia w razie nieterminowego wydania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Graniczny termin, którego przekroczenie może skutkować karą będzie taki sam (65 dni), jak w przypadku pozwolenia na budowę. Rząd wprowadzi nowe przepisy w ramach reakcji na wyroki NSA (np. II OSK 3124/18) wskazujące, że obecnie nie można karać urzędu za zbyt długą decyzję o rozbiórce.