Blok można teraz ogrzewać każdym węglem?

Każdy węgiel nada się do ogrzewania bloku?

Niektóre wspólnoty znajdują się w budynkach ogrzewanych węglem. Wyjaśniamy, czy zniesienie norm jakościowych dla węgla dotyczy również takich bloków.

Zdecydowana większość budynków wielorodzinnych w naszym kraju jest ogrzewana gazem spalanym we własnej lub osiedlowej kotłowni albo ciepłem sieciowym pochodzącym z miejskiego systemu. Wciąż zdarzają się jednak budynki, w przypadku których paliwem grzewczym jest węgiel. W kontekście doniesień o zniesieniu wymogów jakościowych dla węgla spalanego w domowych piecach rodzi się pytanie, czy podobna liberalizacja dotyczy czarnego paliwa, które wykorzystują wspólnoty mieszkaniowe. Eksperci portalu 4FS.pl postanowili udzielić odpowiedzi, która wymaga analizy kilku ustaw i rozporządzeń.

Nowa ustawa pozwala uchylić normy dla węgla na dwa lata

Niezbędną analizę prawną warto rozpocząć od niedawno uchwalonej ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. 2022 poz. 1967). Ten akt prawny, który obowiązuje od 20 września 2022 r. zmienił artykuł 6a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. 2022 poz. 1315). Wspomniana zmiana prawna wprowadza możliwość zawieszenia norm jakościowych dla niektórych paliw nawet na dwa lata, jeśli będzie to uzasadnione nadzwyczajną sytuacją rynkową i bezpieczeństwem energetycznym kraju.

Nawet dwuletnie uchylenie norm jakościowych dla niektórych rodzajów opału stało się możliwe już 20 września 2022 r. Nowe przepisy wskazują, że rozporządzenie w tej sprawie powinien wydać minister właściwy do spraw energii w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu. Odpowiedni akt wykonawczy już został wydany. Mowa o rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 24 października 2022 r. w sprawie odstąpienia od stosowania wymagań określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych (Dz. U. 2022 poz. 2186). Ten akt prawny obowiązujący do 30 kwietnia 2023 r. przewiduje zawieszenie wymagań jakościowych, które wydano na podstawie art. 3a ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Warto zwrócić uwagę, że resort klimatu i środowiska na razie jednak nie zdecydował się na bardzo długie uchylenie norm jakości paliw.

Liberalizacja przepisów obejmuje nie tylko prywatne domy …

W ramach odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości palenia węglem złej jakości w blokowych kotłowniach trzeba jeszcze zajrzeć do innych aktów prawnych. Chodzi przede wszystkim o rozporządzenie Ministra Energii z dnia 27 września 2018 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych (Dz.U. 2018 poz. 1890). Zostało ono bowiem wydane na podstawie wspomnianego art. 3a ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. Co ważne, rozporządzenie z dnia 27 września 2018 r. określa normy dotyczące paliw sprzedawanych jako przeznaczone do użycia w gospodarstwach domowych oraz instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. Można przypuszczać, że praktycznie wszystkie bloki samodzielnie ogrzewane węglem posiadają instalację z mocą cieplną do 1 MW. Zarządcy takich budynków mogą okresowo nabywać węgiel niespełniający wymagań jakościowych chociażby w zakresie zasiarczenia (na identycznych zasadach jak właściciele domów jednorodzinnych).

Warto wspomnieć, że liberalizacja wymagań jakościowych dla paliw dopuszczanych do obrotu z myślą o użyciu przez gospodarstwa domowe i właścicieli niewielkich instalacji (do 1 MW), obejmuje nie tylko węgiel kamienny. Okresowo przestały obowiązywać przepisy rozporządzenia Ministra Energii z dnia 27 września 2018 r. określające też jakość brykietów lub peletów zawierających co najmniej 85% węgla kamiennego, a także produktów przeznaczonych do spalania w postaci stałej otrzymywanych w procesie przeróbki termicznej węgla kamiennego lub węgla brunatnego.

Na pewien czas do pieców może powrócić miał węglowy

Nie można również pomijać kwestii miału węglowego, który cieszy się całkiem sporym zainteresowaniem w warunkach wysokich cen oraz niedoboru węgla o większym sortymencie. Ważny wydaje się fakt, że czasowe uchylenie przepisów rozporządzenia Ministra Energii z dnia 27 września 2018 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych pozwoliło na ponowny zakup przez część nabywców miału węglowego o wymiarze ziarna od 1 mm do 31,5 mm. W połowie 2020 roku weszły w życie przepisy zabraniające sprzedaży takiego paliwa gospodarstwom domowym i właścicielom instalacji spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. Te regulacje przejściowo jednak nie obowiązują - podobnie jak inne przepisy rozporządzenia z dnia 27 września 2018 r.

Nie należy jednak zapominać o uchwałach antysmogowych

W ramach podsumowania, warto zwrócić uwagę, że obowiązująca do końca kwietnia 2023 r. liberalizacja norm jakości paliwa nie oznacza automatycznego uchylenia lokalnych przepisów z tzw. uchwał antysmogowych. Spore znaczenie praktyczne ma jednak fakt, że ustawa z dnia 29 września 2022 r. o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024 (Dz.U. 2022 poz. 2088) do 30 kwietnia 2023 r. zawiesiła kary za naruszenie zakazu spalania węgla brunatnego i produktów jego przeróbki termicznej. Mowa o zakazie określonym w antysmogowej uchwale sejmiku województwa, którą wydano na podstawie artykułu 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.