TRZY TRENDY MARKETINGOWE W 2020 ROKU

Trendy i kierunki marketingowe w 2020 roku nie odbiegają od tego, co już zostało zapoczątkowane. Kładą jednak mocny nacisk na rozwój tych ścieżek oraz nieustanne podążanie za klientem. Mówiąc krótko: więcej treści merytorycznych i wizualnych, poznawanie klienta, budowanie relacji, aktualizowanie swoich cyfrowych kanałów, tak, aby nie pozostać w tyle za konkurencją. Specjaliści wciąż przekonują, że to stawianie człowieka w centrum wszelkich działań jest drogą do sukcesu, do wywierania wpływu na to co ważne, do zdobycia zaufania. Jakie narzędzia marketingowe mogą pomóc w osiąganiu tych celów?

 

Storytelling

Opowiadanie to podstawa marketingu treści, ponieważ buduje zaufanie wśród klientów. Powoływanie się na ciekawe historie w wykładach, tekstach i reklamach, mają głębszą narrację, która porywa słuchacza, widza lub czytelnika. Psychologiczna moc opowiadania przetrwała od czasów starożytnych i przeważa nad każdą nową technologią lub taktyką, która się pojawi, ponieważ opowiadanie historii to nasz uniwersalny język, który każdy - niezależnie od statusu czy pochodzenia - potrafi zrozumieć. Historie pobudzają wyobraźnię, tworzą poczucie wspólnoty, przełamują bariery. Docierają do przekonań, poglądów i bazują na emocjach. Sztuka opowiadania historii to coś więcej niż narzędzie, dlatego firmy, które budują swoje kampanie marketingowe z wykorzystaniem storytellingu, zatrudniają doświadczonych, wybitnych znawców tej metody.

Storytelling jest sztuką, a właściwe wykorzystanie jej w biznesie - narzędziem marketingowym. Musi spełniać swój cel, ale tez zawierać wszystkie ważna cechy porywającej historii, jak spójność, element humoru, element wzruszenia, element zaskoczenia, wartości edukacyjne itd.

Historie potrafią sprzedawać. Są głównym narzędziem stojącym za sukcesem platformy TEDtalks czy serwisów crowdfundingowych. Dlaczego? Bo fakty trafiają do umysłu, ale to emocje z serca wpływają na decyzje. To zjawisko udowodniono naukowo. Mózg odbiera historię wykorzystując kilka obszarów jednocześnie, w tym obszar odpowiadający za myślenie obrazami, które jest 60 tysięcy razy szybsze niż przetwarzanie językowe. Dlatego storytelling w biznesie koncentruje się na człowieku. Opowiada historię, a nie tylko podaje fakty. Dobre historie angażują lepiej i pozostają też dłużej w pamięci odbiorców. Storytelling możesz wykorzystać w formie postów na social media, wystąpień np. na eventach branżowych, konferencjach, akcjach społecznych, blogu firmowym, w produktach cyfrowych typu e-book, ale także w reklamach i dłuższych nagraniach video. Nie trzeba szukać daleko jasnego przykładu, bardzo dobrze inwestuje w to narzędzie Ikea (miniserial oraz reklamy nawiązujące do wartości rodzinnych i potrzeb pokoleń).

Jaką historię możesz opowiedzieć swoim odbiorcom? W jaki sposób zachęcisz ich do refleksji? Jakiego kanału komunikacji do tego użyjesz?

TRZY TRENDY MARK

Ważne wartości i wspólny cel

Firmy, które prowadzą swoją politykę wokół określonego celu łatwiej zyskują lojalność klientów, którzy rozumieją cele firmy i jej wartości. Prywatna spółka brytyjska Deloitte Touche Tohmatsu Limited („DTTL”) zrzeszająca specjalistyczne firmy z całego świata, które świadczą usługi audytorskie, konsultingowe, doradztwa finansowego i zarządzania ryzykiem w różnych branżach, przeprowadziła ciekawe badania dotyczące globalnych trendów marketingowych, które potwierdzają, że klienci skłaniają się dzisiaj do wybierania takich dostawców usług i produktów, z którymi mogą się utożsamić na głębszym poziomie. Według przytoczonych badań, wielu konsumentów podejmuje decyzje na podstawie tego, jak firmy traktują swoich pracowników, czy dbają o środowisko oraz, czy angażują się w sprawy społeczne. Kiedy firmy dostosowują swoje cele do ważnych wartości, którymi żyje społeczność, mogą budować głębsze relacje z klientami. Coraz częściej firmy kładą więc na to nacisk i wykorzystują tą wiedzę, co naturalnie przynosi wszechstronne zyski: dla firmy, dla klientów i dla społeczeństwa. Dość świeżym przykładem jednorazowego zabiegu, z naszego rodzimego rynku, jest przedświąteczna akcja Volvo. Wypożyczalnia choinek, którą zorganizowała firma, miała na celu zwrócić uwagę społeczeństwa na troskę o środowisko naturalne i ekologię. Zwrócone drzewka zostały przeznaczone na posadzenie nowego lasu w Tatrach, dokładnie w Dolinie Chochołowskiej. Volvo zapewnia, że będzie to aż 12 000 nowych drzew. Inicjatywa cieszyła się ogromną popularnością w całej Polsce. Kto by pomyślał, że producent i dystrybutor samochodów, może odbiec z akcją społeczną tak daleko od swojej branży? Jest to dowodem na to, jak bardzo stratedzy od marketingu muszą zacząć wychodzić poza schematy, a nie tylko powielać utarte szlaki.

Dobrze jest poznać swoich klientów. W przypadku Volvo to ogromna społeczność, w której trudno znaleźć wspólny mianownik, a jednak się to udało. Firma postawiła na wartości wychodzące ponad wszelkie różnice i pozostające w trendzie eko. Jakkolwiek to brzmi, w biznesie trzeba być uważnym i obserwować nastroje społeczne. Należy wykorzystywać to, co jest „na topie”. Volvo zrobiło to w piękny, skuteczny i bardzo pozytywny sposób. W jaki sposób Twoja marka może wzbić się wyżej, dzięki wartościom, które służą społeczności?

Wyślij SMS - tak po prostu

Mobilne komunikatory do przesyłania wiadomości tekstowych, takie jak WhatsApp, Signal, czy nawet Messenger wyprzedziły popularnością tradycyjne SMS-y. O ile w komunikacji prywatnej, jest to zrozumiałe i ma sens, to standardowe wiadomości tekstowe mają wciąż potężna moc marketingową. Z powodzeniem wykorzystują to sklepy, przypominając klientom o kończących się promocjach lub wysyłając kody rabatowe z okazji urodzin.

SMS marketing wraca do łask, ponieważ liczne badania dowiodły, że ma porównywalna skuteczność (zasięg i tzw. klikalność), jak e-mail marketing. Kolejnym słusznym powodem do korzystania z tej formy marketingu jest szybkość reakcji. Wiadomości tekstowe są często używane do szybkiej wymiany informacji, w bardzo zwięzłej formie, dotyczącej pilnej lub krótkoterminowej sprawy. Dlatego SMS-y są najczęściej bardzo szybko otwierane, w przeciwieństwie do e-maili lub nawet powiadomień z aplikacji społecznościowych. Konsumenci zwykle otwierają wiadomości marketingowe SMS w ciągu kilku sekund. Marketing SMS-owy może więc przekazywać oferty, na które trzeba szybko zareagować. Mogą to być powiadomienia np. o wyprzedażach w ograniczonym terminie. To pomijany przez marketerów sposób komunikacji typu „Quick action”, na który warto zwrócić uwagę w 2020 roku.